Bilgamesz władca Unug
W książce„Bilgamesz władca Unug” Autor oparł się na
wersji asyryjskiej (najlepiej zachowanej), uwzględnił zachowane
fragmenty innych przekazów, a w tym dla niego najważniejszych,
sumeryjskich.
Założenia merytoryczne zawarte w książce to:
1) Przybliżenie warunków życia w społeczeństwie zurbanizowanym epoki późnego neolitu i wczesnego brązu (zwyczaje, obyczaje, religia, życie codzienne).
2) Kształtowanie się podstaw moralno-społecznych w tymże okresie wobec braku jakiegokolwiek sformalizowanego systemu etyczno-moralnego.
3) Problematyka życia pośmiertnego i związanych z tym postaw moralnych, w konfrontacji z system religijnym, który nie ma jeszcze wypracowanej i w pełni rozwiniętej koncepcji eschatologiczej, a przede wszystkim soteriologicznej.
4) Osobistą tragedię bohatera wobec konieczności śmierci jako wyraz ponadczasowego dramatu ludzkości.
5) Odmitologizowanie eposu poprzez nałożenie fabuły opartej na realiach historyczno-etnograficznych, wykorzystując oczywiście fikcję literacką, opartą jednakże na teoriach, hipotezach, źródłach archeologicznych i historycznych. np.: Lista Królów, tabliczka z Tummal, pierścień A’annepaddy... itd.
Bilgamesz. Władca Unug
Założenia merytoryczne zawarte w książce to:
1) Przybliżenie warunków życia w społeczeństwie zurbanizowanym epoki późnego neolitu i wczesnego brązu (zwyczaje, obyczaje, religia, życie codzienne).
2) Kształtowanie się podstaw moralno-społecznych w tymże okresie wobec braku jakiegokolwiek sformalizowanego systemu etyczno-moralnego.
3) Problematyka życia pośmiertnego i związanych z tym postaw moralnych, w konfrontacji z system religijnym, który nie ma jeszcze wypracowanej i w pełni rozwiniętej koncepcji eschatologiczej, a przede wszystkim soteriologicznej.
4) Osobistą tragedię bohatera wobec konieczności śmierci jako wyraz ponadczasowego dramatu ludzkości.
5) Odmitologizowanie eposu poprzez nałożenie fabuły opartej na realiach historyczno-etnograficznych, wykorzystując oczywiście fikcję literacką, opartą jednakże na teoriach, hipotezach, źródłach archeologicznych i historycznych. np.: Lista Królów, tabliczka z Tummal, pierścień A’annepaddy... itd.
Bilgamesz. Władca Unug